top of page
Az Alapozó Terápia

azzal a szándékkal született, hogy segítsen az anyanyelvi problémákkal küzdő gyermekeknek. Célunk az volt, hogy támogassuk a késleltetett és zavaros beszédfejlődéssel, diszfáziaval, diszlexiával, gyenge helyesírással és alaki diszgráfiával küzdő gyermekeket. Kezdetben logopédiai és fejlesztőpedagógiai módszereket alkalmaztunk, megfigyeltük és dokumentáltuk a gyerekek tüneteit, majd széleskörű és sokféle megközelítéssel próbáltuk javítani ezeket a tüneteket. Tapasztalataink szerint bár lassú haladást értünk el a beszéd és az olvasás terén, a javulás gyakran nem volt tartós. Az automatizációs folyamat gyengeségét tapasztaltuk: a gyerekek képesek voltak előrelépni az eredeti szintjükhöz képest, de az új készségek nem jutottak el a gyakorlottság szintjéig. Gyakran előfordult, hogy amikor csak a nyelvi feladatra koncentráltak, látszott az új képesség, de ha például a tartalomra fókuszáltak, akkor a hónapokig tartó munka hiábavalónak tűnt. Pedig a fejlesztési tapasztalatok azt mutatják, hogy az új készségeket akkor lehet hatékonyan tanítani, ha az előzőek már automatizálódtak.

Az anatómiai-idegélettani alapok szerint az agykéreg több területét és hosszú idegi kapcsolatait veszi igénybe az agy minden "új" tanulásához. Az automatizáció során a "tudás" a basalis ganglionokba és azok kapcsolataiba kerül, és az agykéreg részben felszabadulva felkészülhet az új feladatokra.

Az elégedetlenségünket kifejezve olyan módszereket kerestünk, amelyekkel közvetlenül befolyásolhatjuk az agyat, és kihasználhatjuk a gyermek agyának hihetetlen plaszticitását a nyelv kialakulása során. A szakirodalomban számos szerző, például Piaget, Ayres, Tobis-Loewenthal, Schilling és Hottiger - csak néhány említésre méltó név - azt vallotta, hogy a gyermek mozgásfejlődése alapozza meg későbbi intellektuális és nyelvi fejlődését.

Eredetileg a Philadelphiai Rehabilitációs Központ fejlesztéstani szemléletű iskolájából indultunk (G. Doman, T. Fay, C. H. Delacato), amely elméletileg a mozgás legfontosabb fejlődéstani lépcsőire épít (kúszás, mászás, paralaterális járás, keresztezett járás, korai dominancia választás), és ezeket tekinti a beszéd koronájaként. Átvettük az Alapozó Terápia módszerének fejlesztési és terápiás leírását, valamint néhány gyakorlatot. A mai tudományos kifejezésekkel fogalmazva az elméleti alapokat így lehetne összefoglalni: ha a nyelvi modul hibásan fejlődik, érdemes több szempontból megvizsgálni a mozgás (mozgáskoordináció, mozgás összerendezés, mozgásvezérlés) modulját, mert ezek az területek fektetik le a beszéd fejlődésének alapjait.

A szakirodalom szerint az anyanyelvi problémákkal küzdő gyermekek 70%-ánál vannak késlekedések, problémák vagy zsákutcák a mozgásfejlődés egyes területein, és ezeket rendezve könnyebbé válik a nyelvi fejlesztés és fejlődés (1992 óta dolgozunk ezzel a módszerrel, és vizsgálati eredményeink megerősítik ezt). Ezért az általunk alkalmazott módszert fejlesztésünk FEJLŐDÉSTANI szemléletűnek nevezzük.

Mire való?

Az idegrendszer fejlesztő terápia, amely komplex és mozgásfejlesztésen alapul (ún. motoszenzoros típusú), azt célozza, hogy a gyermekeknél újraaktiváljuk az emberi fejlődéstani mozgássorozatot, ezáltal lehetőséget nyújtva az agy fejlődésének és a gyermek magas szintű mozgásügyességének fokozására.

Ez a mozgásfejlesztési módszer pozitív hatással van az agy olyan területeire, amelyek felelősek a beszéd (olvasás, írás) működéséért is. A terápia során a mozgásgyakorlatokat fejlesztő pedagógiai módszerekkel egészítjük ki (idő, tér, emlékezet, hallás- és beszédészlelés-fejlesztés stb.), így teljessé téve a terápiát.

Ez a terápia hatékony az alábbi esetekben (5-16 éves korú gyermekek esetén):

  • Késleltetett vagy hibás, akadályozott beszédfejlődés (diszfázia)

  • Kiejtési hibákkal vagy pöszeséggel küzdő gyermekek

  • Diszlexia, alaki diszgráfia (olvasás és/vagy írásgyengeség)

  • Azok az organikus eredetű túlmozgásos (hypermotil) figyelemzavaros gyermekek, akiknél oxigénhiányos károsodás következett be

  • Fejlődésben és érésben elmaradt óvodások

  • Enyhe fokú értelmi fogyatékossággal élő gyermekek

  • Minden olyan gyermek, aki mozgásügyetlenségben szenved bármilyen okból

alapozo
mire valo
bottom of page